Falcon Leap op Twente Airport in beeld | Foto’s
Gedurende de afgelopen twee weken vond er een grote internationale oefening plaats boven Nederland genaamd Falcon Leap. Tijdens de jaarlijks terugkerende oefening wordt er onder andere laaggevlogen met transportvliegtuigen. Twente Airport was dit jaar onderdeel van de oefening.
(meer…)Diverse foto’s toegevoegd en de movements van augustus bij gewerkt.
A318 voor AELS geland op Twente Airport
Maandagmiddag landde een Airbus A318 van Air France op Twente Airport. Het toestel wordt ontmanteld door AELS. EHTWspotters maakte een fotorapportage van de aankomst.
(meer…)Diverse foto’s toegevoegd
Zeldzame Spitfire oefent vanaf Twente Airport
Afgelopen weekend vloog een Spitfire van Stichting Spitfires Flying Vintage Every Day meerdere trainingsvluchten vanaf Twente Airport. Het toestel is in vergelijking met andere Spitfires een zeer zeldzaam exemplaar. EHTWspotters maakte de onderstaande fotorapportage.
De Spitfire MK.T9 arriveerde zaterdagmiddag rond 4 uur op Twente Airport, weliswaar met vertraging wegens een technisch probleem. De machine, met registratie PH-KDH, trok veel bekijks en was door het kenmerkende geluid van de Rolls-Royce Merlin-motor op veel plekken te horen. Het doel van het bezoek was om twee dagen lang meerdere trainingsvluchten te maken. De Spitfire-piloten konden zo hun vaardigheden onderhouden en maakten tijdens de vluchten bijzondere manoeuvres en meerdere stop and go’s. Vanwege het rustige vliegverkeer op en rond de luchthaven is het een ideale locatie om dergelijke vluchten uit te voeren. Een ander voordeel is dat Twente Airport over een lange geasfalteerde baan beschikt. Vliegveld Midden-Zeeland, waar het jachtvliegtuig gestationeerd staat, beschikt enkel over een korte grasbaan.
De bedoeling was dat de Spitfire al eerder in het jaar trainingsvluchten zou uitvoeren boven Twente. Maar vanwege het slechte weer waren de baancondities op Midden-Zeeland, of de weersomstandigheden op Twente Airport te slecht voor trainingsvluchten. In totaal maakte het toestel drie lokale vluchten voordat het zondagmiddag weer naar Zeeland vertrok.
Historie
Het vliegtuig werd oorspronkelijk in 1943 gebouwd als een Spitfire LF.IX, een eenzitter, en kreeg de registratie MJ772. De machine is tijdens de oorlog onder andere ingezet tijdens D-Day. Vijf jaar na het einde van de oorlog werd het toestel omgebouwd naar een tweezitter. Door de jaren heen wisselde het vliegtuig meerdere keren van eigenaar en maakte zelfs een aantal buiklandingen. In 2021 werd de Spitfire verkocht aan Stichting Spitfires Flying Vintage Every Day, waar voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd mede-eigenaar van is. Hij verzorgde in april nog een flyby tijdens de uitvaart van Engelandvaarder Leo Hendrikx. De PH-KDH is met recht een uniek exemplaar te noemen omdat het een van de tien vliegende tweezits Spitfires ter wereld is.
Australische Boeing 777 geland op Twente Airport
Zondag 2 april landde er voor het eerst een Boeing 777-300 op Twente Airport. De machine was voorheen eigendom van Virgin Australia en wordt ontmanteld door AELS.
De Boeing is al jaren uit dienst. Sinds het begin van de coronacrisis stond de 777, met registratie VH-VPD, opgeslagen op Toowoomba Airport. Eind 2022 werd het toestel overgevlogen naar Brisbane Airport, waar het langer verbleef dan verwacht in verband met technische problemen. In februari vloog de Boeing naar Darwin, in het noorden van Australië, waar het weer ruim een maand stond opgeslagen. Volgens enkele bronnen deed het toestel minimaal zes pogingen om Australië te verlaten, maar was er telkens sprake van een technisch mankement.
30 maart, op de zesde verjaardag van Twente Airport, vloog de Boeing van Darwin naar de luchthaven van Muscat, in Oman. Deze stop diende enkel als tussenstop, gezien de grote afstand tussen Darwin en Twente Airport. Op 1 april vertrok de VH-VPD van Muscat richting Twente. Onderweg werd er geconcludeerd dat de weersomstandigheden niet goed genoeg waren om het vliegtuig veilig te laten landen, dus week het uit naar Maastricht Aachen Airport. Een dag later vloog het toestel haar laatste vlucht van Maastricht naar Twente.
Dragonair
Het is niet voor het eerst dat er een vliegtuig vanuit Australië wordt overgevlogen naar Twente Airport. In 2021 arriveerde een Airbus A320 van Dragonair op de luchthaven, net als de Boeing kwam de machine voor ontmanteling door AELS. Het vliegtuig stond daarvoor lang opgeslagen in het Australische Alice Springs. Uiteindelijk arriveerde de Airbus via meerdere tussenstops in Twente.
AELS pagina aangepast en voorzien van foto album.
Diverse foto’s toegevoegd.
Twente Airport sluit overeenkomst met investeerders
Reggeborgh Invest en Demcon Investment starten een samenwerking met Twente Airport. Beide ondernemingen vinden het regionale belang van de luchthaven essentieel en tekenden daarom een overeenkomst met de luchthaven.
De twee bedrijven tekenden de intentieverklaring met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, de huidige eigenaren van het vliegveld. Volgens Bianca Screever, van Demcon, zijn er meer bedrijven die ‘een steentje willen bijdragen’ en geeft aan dat de overeenkomst daarom is getekend namens het Twentse bedrijfsleven.
De provincie Overijssel en gemeente Enschede vinden de overeenkomst belangrijk voor het vliegveld. Volgens hen toont dit aan dat bedrijven geloven in een regionale economie. Jaren geleden, bij de opzet van de Technology Base, werd al aangegeven dat regionaal eigenschap zeer belangrijk is voor het succesvol ontwikkelen van het bedrijventerrein. Tot op heden is daar nooit wat van terechtgekomen.
Invulling
Tot en met oktober wordt er gekeken hoe de samenwerking ingevuld kan worden. Zo vinden de partijen het belangrijk dat er een hangaar komt waar onderhoud kan worden uitgevoerd. Ook moet er een navigatiesysteem komen waardoor er bij slechtere weersomstandigheden kan worden gevlogen. Dit laatste is voornamelijk voor Reggeborgh heel belangrijk. Zij maken regelmatig gebruik van het vliegveld.
Vakantievluchten
Onlangs stemde een meerderheid van de Enschedese gemeenteraad voor een onderzoek naar vakantievluchten op de luchthaven. Screever zegt dat ze daar niet naar zullen kijken. De partijen willen met de overeenkomst juist in gaan zetten op de huidige toekomstplannen van het vliegveld als testluchthaven, maar ook voor vliegtuigonderhoud en beperkt zakenvluchten. Terugkijkend op de afgelopen jaren is er in elk geval een stijgende lijn te zien van het aantal vluchten. Vorig jaar werd nog afgesloten met een nieuw record van het aantal privé- en zakenvluchten.