Selecteer een pagina

In april legde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onvoorzien een beperking op aan Twente Airport, waardoor middelgrote toestellen niet meer van de luchthaven mochten vertrekken.

De beperking houdt in dat ‘vliegtuigen in de categorie C, anders dan voor ‘end-of-life’, niet mogen landen en opstijgen vanaf Twente Airport’, aldus het Dagelijks Bestuur van de Technology Base, waar de luchthaven onder valt, in een brief. Vliegtuigen die binnen de categorie vallen zijn onder andere grotere zakenjets, zoals een Dassault Falcon 7X, en narrowbody-vliegtuigen, zoals een Airbus A320 of Boeing 737. Hoewel de Technology Base met externe expertise onderbouwde dat draaipaden niet nodig zijn, eist de ILT dat die toch moeten worden gerealiseerd.

Omdat het voor de toekomst van Twente Airport van belang is dat categorie C-vliegtuigen mogen landen en vertrekken moesten de turnpads met spoed worden aangelegd. Het Dagelijkse Bestuur vroeg daarom om een aanvullende investering bij het Algemeen Bestuur. De kosten voor de aanleg van kleinere draaipaden aan de beide baankoppen worden geschat op 402 duizend euro. De werkzaamheden begonnen maandag 27 mei en werden zondag 2 juni afgerond. De volgende dag werden de paden geïnspecteerd door de ILT. Wegens de werkzaamheden was de baan een week lang gesloten voor al het vliegverkeer.

Een nieuwe turnpad bij baankop 23 © Tim Volmer

Gevolgen

Als het Algemeen Bestuur de investering niet had gedaan, zou dat grote gevolgen hebben gehad voor de toekomst van de luchthaven: ‘Huidige gebruikers moeten uitwijken naar andere luchthavens, diverse oefeningen van bijvoorbeeld Defensie kunnen niet meer plaatsvinden en parkeeropbrengsten moeten naar beneden worden bijgesteld. Dit heeft een negatief effect van ten minste 150 duizend tot 200 duizend euro per jaar’, aldus het Dagelijks Bestuur. Zoals eerder benoemd zijn vliegtuigen die voor demontage worden aangekocht door Aircraft End-of Life Solutions (AELS) uitgesloten van de maatregel.

Advies

Het internationale luchtvaartreglement, opgesteld door ICAO, stelt dat draaipaden verplicht zijn op luchthavens waar het einde van een start- en landingsbaan niet over een taxibaan beschikt en categorie D, E en F-vliegtuigen worden afgehandeld. De organisatie adviseert luchthavens daarentegen om turnpads aan te leggen voor categorie A, B en C-vliegtuigen. De ILT zette in dit geval het internationale advies om in een verplichting.

Grote turnpads

Vorig jaar koos Twente Airport, na een geschil met de ILT, er nog voor om geen draaipaden aan te leggen voor categorie D, E en F-vliegtuigen. De geschatte kosten voor de investering waren fors gestegen, naar 4,5 miljoen euro. Jan Schuring, waarnemend luchthavendirecteur, liet destijds weten dat de investering wel kan worden gedaan, ‘maar dan moet je hem ook terugverdienen’. Hij verwachtte dat het vliegveld dat niet ging doen, als de grote turnpads toch werden aangelegd.