Selecteer een pagina

EHTWspotters kijkt terug op 2024 met bijzondere activiteiten, militaire oefeningen en opvallende vliegbewegingen op Twente Airport. In dit artikel blikken we terug op de hoogtepunten van elke maand.

Januari

De meest opvallende vliegbeweging van januari werd gemaakt door de CS-LTE die op 19 januari in de sneeuw landde. Het bezoek leverde voornamelijk spectaculaire foto’s op, gemaakt door Arjen Vonk.

CS-LTE – Netjets – C-680A – © Arjen Vonk

Februari

Februari was een rustige maand, maar kende onder andere de first visit van de SP-ZEN, een Challenger 350 van het Poolse Jetstory. Enkele dagen later landde nog een EC155 met registratie LX-HDP.

SP-ZEN – Bombardier Challenger 350 – Jet Story- © Marc Eekhoorn

Maart

Begin maart stond vooral in het teken van een politie oefening. Aan de oefening, die onaangekondigd en in het geheim werd gehouden, namen twee AW-139’s van de politie deel. De helikopters hadden Twente Airport als uitvalsbasis. Aan het eind van de maand bracht een Hercules van de Koninklijke Luchtmacht, registratie G-273, een bezoek. Het was de laatste Hercules uit de vloot die sinds de opening in 2017 nog niet op de luchthaven was geweest.

G-273 – Lockheed C-130H-30 Hercules – RNLAF – © Tim Volmer

April

In april werd de eerste militaire oefening van het jaar rond Twente Airport gehouden. Op 9 april landden daarom twee Chinooks en een Cougar meermaals op het evenemententerrein. Een dag later, op 10 april, brachten een Bombardier Global Express (M-OONL) en de eerste Embraer Phenom 300E van Netjets (CS-PJA) een bezoek aan het vliegveld. Later in de maand, op 25 april, arriveerde de N340FT, een Boeing 737-700 die later door AELS werd ontmanteld. Het toestel vloog eerder voor Xiamen Airlines.

N340FT – Boeing 737-75C – (ex) Xiamen Airlines – © Tim Volmer

Mei

Op 5 mei vierde de Vliegclub Twente haar zestigjarig jubileum met een grote en gezellige fly-in. Tientallen general aviation-vliegtuigen, waaronder de Fokker Four, bezochten het evenement. De maand kende verder diverse militaire en civiele bezoekers, waaronder een Embraer Legacy 600 van Vistajet Germany, registratie D-AERO, op 21 mei. Ook landde een tweede ex-Chinese 737 voor AELS.

Aankomst Fokker Four © Tim Volmer

Juni

Na een tijd gesloten te zijn geweest ging Twente Airport in juni weer open. Nu voorzien van draaipaden aan beide baankoppen. Op 11 juni arriveerden de eerste twee van vier KLM Embraer E2’s voor opslag. Eind mei vond er wederom een militaire oefening plaats. In het kader van de training maakten twee M-28 Skytrucks vele vluchten naar Breda International Airport en Oostwold.

D-CPDB – PZL M-28 – PD Air Operations – © Tim Volmer

Juli

In juli bezochten veel zakenvliegtuigen Twente Airport, waarvan de D-BEER, een Embraer 550 van Vistajet Germany, een van de fraaiste toestellen was. Dankzij de aanwezige faciliteiten voor elektrische vliegtuigen kwam een Duitse Pipistrel Velis Electro op 30 juli langs.

D-BEER – Embraer Legacy 500 – VistaJet Germany – © Tim Volmer

Augustus

Augustus bracht een diverse mix van bezoekers. Hoogtepunten waren onder andere een CRJ-900, registratie OY-MIT, als voetbalcharter voor FC Twente en een low approach van twee F-16’s, waaronder de “Farewell Falcon”, registratie J-197. Voor het eerst sinds de opening maakte ook een PC-7 van de luchtmacht enkele touch & go’s. Midden augustus landde een andere voetbalcharter, uitgevoerd door de D-AASH, een Dash 8 Q400. De maand werd afgesloten met een tankstop van een Belgische A109, registratie H-35.

H-35 – Agusta A109BA – Belgian Air Component – © Arjen Vonk

September

Begin september kwam de H-35 opnieuw langs voor een tankstop. Ook vonden er veel zakenvluchten plaats in de de eerste helft van de maand. Op 17 september ging de Defensie-oefening ‘Falcon Leap’ van start op Twente Airport. In het kader hiervan voerden twee Nederlandse Hercules-toestellen, een Amerikaanse Hercules en een Portugese Casa C295 die dag meerdere low approaches uit. De dag erna landden de Nederlandse Herculessen, waarbij zij werden vergezeld door een Roemeense C-27J. Op 24 september arriveerde de derde KLM Embraer E2 voor opslag. Op 27 september maakten zes Nederlandse F-16’s een fly-by over de luchthaven as onderdeel van de F-16 Farewell Flight. De machines werden vergezeld door een Belgische F-16 die als fotoship fungeerde.

G-988, G-781, 2703 – C-130H, C27J – RNLAF, RoAF – © Tim Volmer

Oktober

Oktober kende wederom diverse bijzondere bezoekers, waaronder een Bombardier Global XRS, registratie TC-ACN, en een Cirrus SF-50 Vision Jet, registratie SP-RRR. Helaas zijn er geen foto’s gemaakt van de Falcon 7X, registratie VP-CBY, die aan het eind van de maand landde.

TC-ACN – Bombardier Global Express XRS – Bonair Havacilik – © Arjen Vonk

November

Het ‘sigarenbandje’ van Transavia Landde op 5 november voor ontmanteling door AELS. Het was het laatste toestel van de luchtvaartmaatschappij dat met de oude livery vloog. De vierde KLM Embraer E2, registratie PH-NXB, arriveerde voor opslag, en een EC-135 van de Duitse landmacht, registratie 82+56, maakte een low approach. Later in de maand landde een tweede Boeing van Transavia voor ontmanteling, registratie PH-XRC. Aan het eind van november maakte EHTWspotters een fotovlucht boven de luchthaven.

PH-XRY – Boeing 737-7K2 – Transavia – © Tim Volmer

December

December was, mede door de ongunstige weersomstandigheden, rustig. In de tweede helft vonden enkele zakenvluchten plaats, uitgevoerd door bekende operators zoals Netjets, Pad Aviation en Flying Group. Een Duitse EC-135, registratie 84+64, maakte een low approach. De OK-UGJ, een Cessna C680 Sovereign van SmartWings, voerde de laatste vlucht van het jaar uit.

Twente Airport © Patrick Volmer

2024 was weer een gevarieerd jaar voor Twente Airport. Hopelijk brengt 2025 weer veel vliegtuigen en mooie ontwikkelingen voor de luchthaven met zich mee.