Zaterdag 30 november maakte EHTWspotters een fotovlucht boven Twente Airport. In dit fotoverslag vind je de opnames die tijdens de vlucht zijn gemaakt.
De vlucht werd uitgevoerd met een Cessna 172, registratie PH-TWK, van de Vliegclub Twente. Het doel was om de geparkeerde vliegtuigen op de luchthaven van boven vast te leggen. Ten tijde van de vlucht stonden vier Embraer E195-E2’s van KLM Cityhopper, een Airbus A220-300 en twee Boeing 737-700’s van Transavia op Twente Airport opgeslagen. De laatste twee toestellen worden ontmanteld door Aircraft End-of-Life Solutions (AELS).
KLM Embraer E2’s
De PH-NXB arriveerde vijftien dagen vóór de fotovlucht op 15 november. Zoals op de bovenstaande foto te zien is, is een deel van de romp al ingepakt. De machine beschikt nog over haar motoren. Die worden binnenkort verwijdert en gereviseerd. Daarna worden de motoren teruggestuurd naar KLM, waar ze als reserve zullen dienen voor de operationele E2-vloot. Naast de Embraer staat een Airbus A220-300. Het toestel was eigendom van leasemaatschappij GTLK. Echter werd dit jaar een onteigeningsprocedure in gang gezet omdat de lessor Russisch is. De VP-BMQ werd daarna te koop aangeboden. Het is niet duidelijk of een potentiële klant zich al heeft gemeld. Volgens de curator die over de verkoop gaat is de machine nog in ‘uitstekende staat’ en is er grote belangstelling voor het toestel. In de zomer werd verwacht dat het exemplaar voor het einde van 2024 verkocht zou zijn.
De PH-NXA, -NXD en -NXE arriveerden al eerder en staan inmiddels geparkeerd op het A-platform. De eerste twee machines staan samen op een vliegtuigopstelplaats (VOP) geparkeerd en kunnen makkelijk door elkaar worden gehaald. Om dit te voorkomen zijn de woorden ‘Alfa’ en ‘Delta’ op de cocon aangebracht aan de linkerzijde van de romp onder de cockpit.
Transavia Boeing 737’s
Ook de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland, Transavia, vloog de afgelopen tijd twee vliegtuigen over van Schiphol naar Twente Airport. De toestellen, registraties PH-XRY en PH-XRC arriveerden respectievelijk op 5 en 28 november. De machines zijn uitgefaseerd en worden vervangen door Airbus A321neo en A320neo’s. De dochtermaatschappij van KLM sloot al eerder een samenwerking af met het demontagebedrijf om zich op een duurzame manier van haar overtollige Boeing-onderdelen te ontdoen.