Naar aanleiding van het 5 jarig bestaan van Twente Airport werd er op 2 april een fly-in gehouden. Circa 50 toestellen hebben deze dag het vliegveld bezocht.
Op 30 maart 2017 werd het vliegveld overgedragen van defensie aan de provincie Overijssel en de gemeente Enschede. Hierdoor werd het tevens officieel heropend als civiele luchthaven en kreeg het vliegveld de naam Twente Airport.
5 jaar later, op 30 maart 2022, was er dan ook reden voor een feest. Twente Airport kondigde op social media eerder aan dat er op 2 april een fly-in werd georganiseerd om deze mijlpaal te vieren. Vliegers konden dan voor €10 tussen 10:00 en 16:00 invliegen waarbij ze werden verwelkomd met een stuk gebak en een kop koffie. Verder was er een presentatie van verschillende bijzondere brandweervoertuigen.
Hieronder een verzameling foto’s van de fly-in.
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Tim Volmer
Foto: Rick Bouwhuis
Foto: Rick Bouwhuis
Foto: Rick Bouwhuis
Foto: Rick Bouwhuis
Foto: Rick Bouwhuis
Foto: Rick Bouwhuis
Een verzameling van de routes die op de dag van de fly-in hebben plaatsgevonden. Gemaakt door Rick Bouwhuis
De Deense leasemaatschappij Nordic Aviation Capital (NAC) parkeert vijf Embraer 175 vliegtuigen op Twente Airport (TA). De leasetermijnen van deze vliegtuigen zijn verlopen. NAC heeft daarom een contract afgesloten met TA voor het lang parkeren van de vijf toestellen tot een volgend leasecontract.
De vijf Embraers vlogen tot midden oktober voor Alitalia. Een paar van de toestellen zijn afgelopen zomer al uit de operationele dienst gehaald. Tevens is er nog een andere reden waaruit blijkt dat de vliegtuigen niet door zouden vliegen bij Alitalia. Het was al een tijd bekend dat Alitalia zou worden opgeheven en ITA als ‘nieuwe’ airline door ging. ITA heeft echter in hun toekomstplan meerdere vliegtuigtypes vermeld, maar niet de Embraers die Alitalia opereerde.
Het bedrijf dat de vijf toestellen van NAC gaat onderhouden is Direct Maintenance. Direct Maintenance is gespecialiseerd in line maintenance en bezit meerdere line stations verspreid over Europa en Afrika. Vlak na de aankomst van de eerste toestellen heeft Direct Maintenance aangekondigd om ook een line station te openen op TA. Ze huren kantoor- en hangaarruimte op TA en zetten voorlopig personeel in van andere line stations in Nederland en Duitsland. Frans de Vries, directeur Operations van Direct Maintenance, legt uit in een artikel van TA waarom het vliegveld een goede locatie is voor hun: “De centrale geografische ligging en de greenfield mogelijkheden zijn voor ons waardevol, net als het gemak waarmee we hier kunnen opereren. Op reguliere luchthavens is toegang complex en zijn aanmeldprocedures tijdrovend. Op Twente Airport ervaren we de efficiency en gastvrijheid die onze klanten ook waarderen, zonder in te boeten op de veiligheid.”
Van 28 september tot en met 15 oktober worden er o.a. door het NLR meerdere naderingsvluchten uitgevoerd op Twente Airport (TA). Deze vluchten zijn onderdeel van het Europese project DREAMS dat door SESAR Joint Undertaking is opgezet.
Een nieuwsartikel van TA legt uit wat het doel is van het onderzoek; ”Het Europese project DREAMS ziet alternatieve manieren om te landen – waarbij sprake is van steilere aanvliegroutes en het verleggen van de baandrempel (de plek waar het vliegtuig de landingsbaan voor het eerst raakt) – als een mogelijk toekomstige oplossing die minder belastend is voor het milieu, zorgt voor minder geluidshinder en bijdraagt aan een veilige capaciteitstoename van landende vliegtuigen op een vliegveld. In het onderzoek wordt hiervoor nauwkeurige satellietnavigatie-technologie gebruikt met een grondstation dat signalen uitzendt voor de vliegtuigen om genoemde naderingen te kunnen vliegen.”
Voor dit onderzoek worden de meeste naderingen gedaan door het vliegtuig van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), de PH-LAB. Dit vliegtuigje is een tot een vliegend laboratorium omgebouwde Cessna Citation 550 zakenjet. Dit toestel zal in totaal zo’n 200 tot 250 keer de baan naderen. Met behulp van dit toestel wordt het grondsysteem getest en gekalibreerd. Op de baan zijn speciale markeringen aangebracht om een uitgebreide ’touchdownzone’ te simuleren. Iets verderop de baan is m.b.v. nieuwe markeringen een compleet nieuwe baandrempel aangebracht. Deze nieuwe baandrempel heeft uiteraard dezelfde richting als de huidige baandrempel met de aanduiding 05 (Runway 05, koers 055 graden). Om echter verwarring to voorkomen heeft de tijdelijke baandrempel een aanduiding van 06 gekregen (Runway 06).
Dit onderzoek is vooral van belang voor de commerciële luchtvaart. Hierom is het belangrijk dat er met vliegtuigen wordt getest die voor commerciële doeleinden worden gebruikt. Op dinsdag 5 oktober was het dan ook de beurt aan een Boeing 737 MAX 8 van TUI Fly Nederland en een Airbus A319 van Lufthansa om een aantal naderingen uit te voeren. Elk maakten ze ongeveer 8 of 9 naderingen en vlogen daarna terug naar het vliegveld waar ze vandaan kwamen.
Zaterdag 10-7 is de tweede en laatste A340 van Air Mauritius geland op Twente Airport. Rond 9.20 uur lande de 3B-NBE “Paille-En-Queue ” na een vlucht van ruim 11 uur.
Na de landing werd het toestel naar haar parkeerplek gesleept, waar ook de vorige week gelande A340 staat te wachten op een speciale behandeling door AELS.
Voor AELS was het vandaag extra bijzonder omdat dit toestel het 20ste exemplaar is wat door AELS op Twente Airport wordt ontmanteld.