Selecteer een pagina

Vrijdag 15 november arriveerde een Embraer 195-E2, registratie PH-NXB, op Twente Airport. Het toestel van KLM Cityhopper wordt de komende weken volledig ingepakt.

Het vliegtuig is niet de eerste die door de luchtvaartmaatschappij naar de Twentse luchthaven wordt overgevlogen. In juni maakten de PH-NXA en PH-NXD de reis van Schiphol naar Twente Airport. Op dinsdag 24 september landde de derde Cityhopper, de PH-NXE. De drie toestellen zijn in een speciale cocon gepakt om ze te beschermen tegen de elementen. Het inpakken gebeurt op een van de vliegtuigopstelplaatsen (VOPs) op het C-platform. Zodra enkel nog het onderstel blootgesteld is worden de machines naar het A-platform gesleept waar het inpakken wordt afgerond en ze voorlopig staan opgeslagen. De PH-NXB zal de komende weken hetzelfde proces doorlopen.

PH-NXB – Embraer 195-E2 – KLM Cityhopper – © Tim Volmer

Motorproblemen

KLM Cityhopper parkeert de machines wegens aanhoudende problemen met motoren van de Pratt & Whitney 1000G-serie. Door de complicaties kan de maatschappij haar Embraer E2-vloot niet optimaal benutten en is ze genoodzaakt vliegtuigen aan de kant te zetten. De vliegtuigen staan op Twente Airport omdat de parkeerkosten aanzienlijk lager zijn dan op Schiphol. Door enkele vliegtuigen te stallen zijn er in elk geval voldoende (reserve)motoren beschikbaar om de actieve vloot operationeel te houden. De maatschappij neemt ondertussen wel nieuwe exemplaren van het type in ontvangst. De motoren die met die toestellen worden geleverd hebben naar verluidt geen problemen.

PH-NXA – Embraer 195-E2 – KLM Cityhopper – © Edwin Eilander
PH-NXD – Embraer 195-E2 – KLM Cityhopper – © Marc Eenkhoorn
PH-NXE – Embraer 195-E2 – KLM Cityhopper – © Marc Eenkhoorn
PH-NXA – Embraer 195-E2 – KLM Cityhopper – © Tim Volmer
PH-NXD – Embraer E195-E2 – KLM Cityhopper – © Tim Volmer